Valtori, eli Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus on valtiovarainministeriön hallinnonalalla toimiva palvelukeskus ja valtion virasto, joka aloitti toimintansa vuonna 2014, kun Suomen valtion riippumattomat ICT-toiminnot yhdistettiin yhden katon alle. Valtorin tehtävä on tuottaa valtionhallinnon toimialariippumattomat ict-palvelut sekä korkean varautumisen ja turvallisuuden vaatimukset täyttäviä tieto- ja viestintäteknisiä palveluja ja integraatiopalveluja. Tehtävä on tärkeä, sillä Valtorin asiakkaina toimivat kaikki valtionhallinnon organisaatiot. Nykyaikaisen markkinatilanteen ehdot ymmärtävänä organisaationa Valtori on asettanut tavoitteekseen yhtenäiset, tietoturvalliset ja laadukkaat palvelut valtionhallinnossa.
Tällä hetkellä Valtorin henkilöstö koostuu noin 1300 eri alan asiantuntijasta ja ammattilaisesta. Henkilöstöä on yli 30 paikkakunnalla eri puolilla maata.
Jo ilman alueellista hajautustakin suuren ja tärkeää tehtävää toimittavan organisaation toiminnasta on helppo nostaa esiin lukuisia osa-alueita, joiden valmiustilaa on tehokkainta kehittää kokonaisvaltaisen riskienhallinnan keinoin. Mittavassa organisaatiossa, jolla on toimintaa eri puolilla maata, ei perinteinen, lomakkeisiin ja riskilistoihin perustuva riskienhallinta kuitenkaan kattanut sille asetettuja tavoitteita.
Näin ollen on luontevaa, että kun Valtori syntyi, se oli oivallinen paikka lähteä rakentamaan koko viraston riskienhallintaa nykyaikaiselle tasolle. Tätä tavoitetta tukemaan valittiin Granite ja Graniten riskienhallintatyökalut.